مقدمه:
در سالهای اخیر و خصوصاً پس از 2004 میلادی، رشد گردشگران ورودی شتاب بیشتری گرفت. در محیط بین بین الملل صنعت گردشری و در موازنه با مسائلی چون امنیت و ایمنی که این صنعت را بسیار شکننده کرده اند، موفقیت نهایی و جهانی آن وابسته به حرفه ای گری نیروی کار آن است. در این شرایط است که لازم است تا از دبیرستان ها تا محیط های آکادمیک نسبت به توسعه برنامه های آموزشی اقدام گردد. اقدامات بسیاری در زمینه کیفیت خدمات و مشتری مداری در گردشگری صورت گرفته است. اقدامات بیشتری در جهت پرورش سیاست ها برای بهبود آموزش و یادگیری در گردشگری باید صورت پذیرد.
نیروی عرضه و تقاضای نیروی کار: نیاز به تعریف گردشگری
در آغاز سال 1982 کلی اینگونه ابراز داشت که مهم ترین اتفاق تامین کنندگان آموزش نیروی انسانی، برخورداری از تعداد کافی نیروی تعلیم دیده، در مکان زمان و مهارت مناسب می باشد. بعبارتی اگر کارفرمایان به اندازه کافی از اهمیت صنعتی که در آن فعالند آگاهی نداشته باشند و نیز اگر تامین کنندگان آموزش و یادگیری به اندازه کافی از دامنه صنعتی که در آن به آموزش می پردازند آگاه نباشند، شانس کمی در هماهنگی میان تعداد و کیفیت نیروی کار مورد تقاضا و نیروی کار عرضه شده وجود دارد.
سازمانهای بسیاری از گردشگری در جهت اهداف سنجش و تحلیل استفاده کرده اند که از آن جمله می توان به طبقه بندی بین المللی استاندارد فعالیتهای گردشگری سازمان جهانی گردشگری توجه نمود. فعالیتهای تجاری گردشگری در حوزه آموزش عبارتند از آموزش بزرگسالان، مدارس رانندگی، مدارس هوانوردی، آموزش قایقرانی، مدارس هتلداری، برنانه های آموزش و گردشگری، مدارس پارک و فراغت و نهایتا راهنمای گردشگری. لایپر نیز در ادامه اینگونه بحث را ادامه می دهد که کج فهمی از تعداد مشاغل دردسترس در صنعت گردشگری منجر به توسعه برنامه های آموزشی سطح بالا شده که فارغ التحصیلان آن شغلی را در آن نمی یابند.
تعریف آموزش و تعلیم گردشگری و هتل داری:
در این زمینه نیز ما دچار سردرگمی میان معانی گردشگری و هتل داری هستیم. با توجه به تعاریف ارائه شده توسط بام که با تعاریف وجه عرضه گردشگری سازمان جهانی گردشگری همخوانی دارد، می توان در اغلب موارد این دو واژه را می توان با لغت گردشگری جایگزین نمود. علی رغم اهمیت فراوان هتلداری، قابل ذکر است که آموزش های سطوح بالای گردشگری و مسافرت در دهه های اخیر رشد فراوانی داشته است. در برخی از کشورها بحث اینکه دوره های گردشگری را در کجای ساختار آموزشی قرار داد هنچنان مشکل است.
سازمان جهانی جهانگردی نیز برنامه ای را تحت عنوان تدکوال و با هدف بهبود کیفیت آموزش و تعلیم در گردشگری مورد اجرا قرار داده است. برنامه امریکایی استیر و گریفین این مسئله را به ذهن جاری می سازند که آیا تعریف آموزش گردشگری در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته باید یکسان باشد؟ آنها سپس اظهار می نمایند که گردشگری داخلی در کشورهای توسعه یافته ای چون استرالیا از اهمیت بیشتری برخوردار است.
تعریف توسعه آموزش، تعلیم و منابع انسانی:
تفاوت میان آموزش و تعلیم چیست؟ کوپر بر این عقیده است که آموزش بلند مدت و تعلیم آنی تر است. بام نیز در این باره تعلیم را مجموعه ای از مهارت ها دانسته که در مقابل آن آموزش در مفهومی انتزایی دانش محور است. بام همچنین بر این عقیده پافشاری می کند که آموزش و تعلیم هردو برای فرایند توسعه گردشگری ضروری هستند. بنابراین توسعه انسانی واژه ای واحد است که برای ترکیب آموزش و تعلیم مناسب سطوح مختلف استخدام گردشگری بکار می رود.
پوسیک در سال 1993 اینگونه بیان داشت که هم آموزش و هم تعلیم گردشگری بایستی بطور مداوم و با توجه به نیاز آینده و نه دیروز صورت پذیرند. برخلاف تمامی این مطالب، ریچی و پولوک، معتقدند که آموزش گردشگری بیشتر تعلیم شغل است تا اینکه استراتژی توسعه شغل باشد.
عوامل سهیم در عمده بودن نقش هتلداری:
بسیاری از شغلهای موجود در صنعت گردشگری در بخش هتلداری است که حدود یک سوم کل مشاغل را شامل می شود. شواهد تاریخی نیز که خدمات جا، نوشابه و غذا را نشانی می دهند گواه این مدعاست. لذا صنعت نوزادگونه اقامت، بعد ها به هدف والاترش یعنی هتلداری بعنوان هنر پذیرش میهمانان، و هنر ایجاد حس در خانه خود بودن برای میهمانان نائل شد.
توسعه بخش هتلداری در ایالات متحده و نقش آن در توسعه اقصاد خدمات مشخصه دیگر کشورها مانند اروپاست. می توان گفت که موج بلندی در صنعت هتلداری پس از جنگ جهانی دوم و به جهت رونق اقتصادی در اروپا شکل گرفت. بنابراین بخش هتلداری توجه بسیاری را در تحقیق و ادبیات انجام داده که وام دار اصل آن، توانایی سازمان دهیش، سودآوریش و تنفسش (شامل تمامی کارکنان غیرماهر، نیمه ماهر و ماهر) و تواناییش در دستیابی به الزامات اقتصادی و سیاسی است.
مسائل آموزش و تعلیم منابع انسانی در گردشگری:
گردشگری بطور تاریخی از تعریف صحیحی برخوردار نبوده است و این امر همواره سدی برای آنانی بوده که مسائل شغلی این صنعت را مورد مداقه قرار داده اند. مطالعات بسیاری بر شغل های نیمه مهارتی و یا بدون مهارت با دستمزد پایین اشاره داشته اند. بام با سطح پایین بودن مشاغل در تمام کشورها مخالف بوده و آن را تنها به کشورهای توسعه یافته نسبت می دهد و ادامه می دهد که این امر را نمی توان به کشورهای درحال توسعه نسبت داد که برایشان یک سرمایه گذاری حیاتی درجهت ارضای انتظارات بین المللی میهمانان است.
سالهای متمادی مشاغل گردشگری و هتلداری توسط افراد غیر متخصص انجام می گردید. رشد برنامه ای آموزشی و تعلیمی و برآورده نمودن نیازهای شغلی این صنعت از لحاظ کیفی، در حال تغییر این روند است. در گذشته دستمزد پایه حتی برای فارغ التحصیلان برنامه هتل، بسیار پایین تر از دیگر صنایع و بخش های رقابتی بود. این امر بویژه برای بانوان مشهود بود. اما امروزه آموزش دیدگان این صنعت در حال تغییر جایگاه خود به قسمتی سودمند و پرمنفعت می باشند.
از گذشته همواره بحث سرمایه گذاری در صنعت گردشگری مطرح بوده است. این بحث توسط شرکتهای کوچکی که این صنعت را احاطه نموده اند و ناتوانیشان در حمایت و یا تشخیص اهمیت سرمایه گذاری نیروی انسانی برای بهبود حرفه ای گری و کیفیت محصولات مشهود است. همواره این مسئله وجود داشته است که صاحبان منافع این سرمایه گذاری را نوعی هزینه دانسته اند.
برخلاف دیگر رشته ها مانند پزشکی و حقوق، اعتبارنامه های ورودی بسیار کمی برای مشاغل گردشگری در تمامی سطوح آن وجود داشت. تلاشهای بسیاری از جانب سازمانهای بین المللی مانند سازمان جهانی گردشگری برای بهبود آگاهی و فراهم سازی استاندارهای آموزشی در سطوح دانشگاهی و بهبود حرفه ای گری و کیفیت در تمامی سطوح تلاشهای فراوانی را مبذول داشته اند.
در سال 2004 میلادی سازمان ملل متحد، سازمان جهانی گردشگری را بعنوان آژانس ویژه ملل متحد تعیین نمود. در پاسخ به این اقدام، فرنچسکو فرانجیالی، تاثیر گردشگری بر امحای فقر، حفظ میراث فرهنگی، محیط، و ارتقای صلح را مورد توجه جهانی قرار داد. برنامه توسعه منابع انسانی سازمان جهانی گردشگری، در کنار تمیس و دیگر کارگروه های تجاری، مقصد و آموزش نقش بزرگی را در این میان انجام دادند.
انجمن آموزش اعضای مربوط، که شامل حدود 100 موسسه آموزشی، پژوهشی و تعلیمی می شود که در موازای برنامه توسعه منابع انسانی این سازمان اقدام به سیاست گذاری در سطح جهانی، ملی و محلی می نماید. تمرکز اساسی این انجمن بر سرمایه گذاری دولت ها در زمینه منابع انسانی و درجهت رشد کیفی مقاصد است.
برنامه تدکوال و تمیس سازمان جهانی گردشگری. تدکوال با همکاری سازمان جهانی جهانگردی و تمیس، اقدام به تولید محصولات و خدماتی چون آزمون ارتقای تحصیلی گردشگری می نماید. ماموریت تمیس نیز ارتقای کیفیت و کارآمدی آموزش و تعلیم گردشگری و نهایتا توسعه منابع انسانی است. از ماموریت های تمیس جمع آوری و انتشار پایگاه داده ها، طراحی و مدیریت کیفیت استانداردهای گردشگری، و تاکید بر برنامه های آموزشی و تعلمی درجهت حمایت از سازمانهای ملی گردشگری است.
تدکوال یک سیستم سرتیفای تضمین کیفیت داوطلبانه برای دانشگاه ها، موسسات فنی و ... است. در ادامه، سازمان جهانی گردشگری مبادرت به تاسیس دانشکده ای جهت آموزش، تعلیم و تحقیق مقامات رسمی اعضای شاغل در دفاتر سازمانی نموده است.
امروزه تعداد موسسات و سازمانهای درگیر امر آموزش و تعلیم گردشگری بسیار زیاد است. مراکز تجاری نیز با همکاری موسسات و دانشگاه ها مبادرت به برگزاری دوره های آموزشی نموده است. در طی دهه اخیر برخی از موسسات آموزش گردشگری مبادرت به بالا بردن کیفیت آموزش گردشگری، نه تنها برای همگام شدن با توسعه جهانی این صنعت، بلکه به جهت ایفای نقش هادی و رهبری در این میان نموده اند.
برپایه یک تحقیق که 200 فارغ التحصیل را دربر می گرفت، مهم ترین مسئله پیش روی گردشگری نیاز به تقویت ارتباط میان صنعت، دولت و موسسه های آموزشی ابراز داشته شده است. گله همیشگی صنعت این است که تازه واردان تحصیل کرده دارای تجربه و مهارت کافی نیستند.
فن آوری بسرعت در حال تغییر و محیط رقابتی، منجر به شکل گیری نیروی کار درحال تکامل گردیده است که نیازمند تقاضای جدید مهارتی و دانش می باشد.
نزدیک به نیم قرن است که آموزش در بخش گردشگری تقریبا همزمان با آغاز فعالیتهای جذب گردشگر در ایران به طور رسمی آغاز شده است. در طی چندین دهه گذشته مسایل اجتماعی و سیاسی صنعت گردشگری و متعاقبا بخش آموزش را به شدت متاثر کرده است اما امروزه با توجه به ثبات نسبی در این عرصهها، چه اندازه توانستهایمدر بخش آموزش موفق عمل کنیم و نیازهای امروز آن را چه میدانیم. در این زمینه با سه تن از صاحبنظران در حوزه آموزش گردشگری به گفتگو نشستیم:دکتر مرتضی احمدی مشاور گردشگری، مدیرکل پیشین آموزش سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری،دکتر امیراصلانزادهمدیرعامل و نایب رییس پیشین هیات مدیره گروه هتلهای هما و دکتر کریم خسرویان مدیرعامل موسسه آموزش گردشگری ایفاچیکار که از سال ۷۷ به طور مستمر در بخش آموزش گردشگری فعال است.
آموزش در بخش گردشگری در ایران از چه زمانی آغاز شده است و روند کلی آن در قبل و بعد از انقلاب اسلامی به چه شکل بوده است؟
احمدی:صنعت گردشگری به مفهوم امروزی در سطح بینالمللی از دهه ۱۹۵۰ یعنی بعد از جنگ جهانی دوم مورد توجه کشورها قرار گرفت.آموزش خدمات گردشگری نیز به منظور رقابت و ارایه خدمات حرفهای مورد توجه بیشتری قرار داشت. آموزشهای تخصصی گردشگری در سطح جهانیتوسط سازمانهای بینالمللی به ویژه سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)توسعه پیدا کرد و ایران نیز به واسطه عضویت در آن سازمان فعالیتهای آموزش گردشگری را از حدود نیم قرن پیش آغاز کرد. قبل از انقلاب مرکز آموزش جهانگردی در ایران تاسیس شد و از سال ۱۳۴۵ تا سال ۱۳۵۷ برخی افراد به منظور دریافت آموزشهای دست اول به کشورهای خارجی فرستاده شدند تا در مراکز آموزشی ایران از دانش آنها استفاده شود. بعد از انقلاب ۱۳۵۷ به دلیل وجود جنگ، گردشگری و به تبع آن آموزش جهانگردی رو به خاموشی رفت و بعد از دوران هشت ساله دفاع مقدس، دوباره فعالیتهای آموزشی جدیتر از سر گرفته شد. در حوزه معاونت سیاحتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز آموزش خدمات جهانگردی فعالیتهای خود را به صورت محدود در حوزه آموزش به دفاتر خدمات مسافرتی عمدتا به مدیران فنی بند ب و راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی و معدودی دورههای خدمات هتلداری و قنادی و آشپزی و میزبانی آغاز کرد. همه این دورهها عمدتاتا سال ۱۳۷۷در خود این مرکز برگزار میشد. در آن سال کهمسوولیت مرکزآموزش خدمات جهانگردی را به عهده گرفتم، برنامه توسعه آموزشهای گردشگری خصوصا برنامههای کوتاه مدت در دستور کار سازمان ایرانگردی و جهانگردی در دولت اصلاحات قرار گرفت. به همین علت اولین کاری که انجام دادیم استاندارد کردن محتوای آموزشی دورهها بر اساس استانداردهای جهانی و کاربردی کردن آنها و مشارکتبخش خصوصی بود که اجرایدورههای آموزشی فقط محدود به چندین موسسه نباشد. در آن زمان برگزاری دورههای آموزشی بسیار محدود و توسط مرکز آموزش جهانگردی سازمان ایرانگردی و جهانگردی و چند موسسه محدود نظیرموسسه آموزش بنیاد مستضعفان در تهران انجام میشد. مرکز آموزش دیگری هم در مشهد فعال بود.
بعد از انجام استانداردسازی دورهها، محتوای آنها مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا دورههای جدیدی که در دنیا شکل گرفته بود در ایران نیز مورد طراحی مجدد قرار گرفت که این امر با همکاری تشکلهای حرفهای مانند انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، جامعه تورگردانان و جامعه هتلداران و همه افراد حرفهای که در گردشگری فعال بودند، شکل گرفت. از جمله آن دورههای میزبانی، آشپزی و برخی از دورههایی که قبلا وجود داشت را به شکلی منظمتر مجددا تدوین کردیم. پس از تدوین دوره به این نتیجه رسیدیم که اجرای دوره لزوما نباید تنها از سوی معاونت سیاحتی انجام شود بلکه ما میتوانیم استانداردهای مربوط به کیفیت دورهها را تدوین کنیم و خود موسسات آموزشی دورهها را اجرا کنند.
در آن زمان دوره مدیریت فنی دفتر خدمات مسافرتی و دوره راهنمایان ایرانگردی وجهانگردی در این موسسه و در تهران برگزار میشد وهمه داوطلبان نیز برای شرکت در دورهها از شهرستانهای مختلف به این مرکز مراجعه میکردند به طوری که در هر سال حدود۶۰ نفر برای مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی آموزش میدیدنداما براساس ضوابط، مدیران فنی دفاتر خدمات مسافرتی بند ب موظف شده بودند که حتما آموزش دیده و دارای مجوز باشند. با توجه به اینکه بیش از۱۵۰۰ دفتر خدمات مسافرتی در سراسر ایران فعالیت داشتند،آموزش مدیران فنی براساس روش قدیم به طور تقریبی بیست سال طول میکشید. بنابراین یک تجدید نظر لازم بود. در اولین گام در۱۰ استان و در دورههای بعد در بیست استان این آزمونها را برگزار کردیم. دورهها در تهران و مراکز استانها براساس استانداردهای مرکز و با نظارت مرکز آموزش خدمات جهانگردی برگزار میشد. به طوریکه بعد از یک دهه یعنی در سال ۱۳۸۷ تعداد موسسات مجری دورهها به بیش از ۱۰۰ موسسه رسید که زیر نظر سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری فعالیت میکردند و هنوز ادامه دارد. بر اساس آن۲۲۰ عنوان دوره تخصصی در زمینه آموزش گردشگری ومیراث فرهنگی تدوین کردیم که توسط این یکصد موسسه اجرا میشد. علاوه بر موسسات آموزشی مجری دورههای کوتاه مدت، دانشگاههای بسیاری همچون دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز در زمینه آموزش آکادمیک گردشگری وارد این عرصه شدند.
چه میزان از این افراد آموزش دیده به بخشهای اجرایی صنعت گردشگری جذب شدهاند؟ از طرفی امروزه شاهد طیف متنوعی از این مراکز آموزشی هستیم.آیا میراث فرهنگی به طور هدفمند اقدام به صدور مجوزهای مراکز آموزشی کرده است؟ آیا صدور مجوزهای این حوزه بیشتر بر اساس تقاضای خود این موسسات بوده است یا بر اساس نیازسنجی بازار گردشگری ایران؟
احمدی: دورههای آموزشی موسسات مجری با نظارت سازمان گردشگری بیشتر دورههای کاربردی و کوتاه مدت هستند که برای بدنه فعال در حوزه گردشگری طراحی شده است به طوریکه این افراد قبل یا حین خدمت بتوانند مهارتهای خود را ارتقا دهند. به عبارت دیگر افرادی که در زمینه گردشگری فعالیت میکنند هر کدام در سطوح مختلف مدیریت، سرپرستی و کارکنان صف فعال هستند و البته بیشتر آنها از کارکنان صف هستند. افراد در هر سطحی که فعالیت میکنند لازم است تا مقطعی خاص، از تحصیلات آکادمیک برخوردار باشند.
ادامه این مطلب را می توانید در شماره ۳۵۷ ماهنامه صنعت حمل و نقل بخوانید.
⚡ این پکیج دربهمن سال 1402 آپدیت شد⚡ ✨ با پول یک چیپس و پفک صاحب کسب و کار پردرآمد شوید✨ فقط تا مدت محدود سلام دوست خوبم اگه از زندگي و كارت رضايت نداري.. اگه از وضعيت روحي و بي پولي خسته شدي.. اگه احساس ميكني هميشه تو تمامي كارها بازنده اي و اعتماد به نفس پاييني ... ...
بسم الله الرحمن الرحیم ✓آپـدیـت جـدیـد فروردین مـاه ۱۴۰۳✓ **کسب درآمد از اینترنت روزانه تا ۲/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان تضمینی و تست شده** ☆☆آموزش صفر تا صد کسب درآمد اینترنتی بالای ۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان ماهانه، پشتیبانی ۲۴ ساعته ۷ روز هفته، ۱۰۰%حلال شرعی، کاملاً واقعی و ... ...
یکی از مراحل عیب یابی و رفع عیب سیستم های الکتریکی و الکترونیکی خودرو، شناخت محل دقیق پایه ها و تست سیم و یا قطعه مربوطه می باشد بدین منظور تعمیرکاران از کتابچه ها و نقشه های متعددی استفاده می کنند در اختیار داشتن چنین نقشه هایی نیازمند صرف هزینه و مطالعه کتابهای تعمیراتی ... ...
دانلود نمونه سوالات کارشناس امور زمین با پاسخنامه قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به همراه جزوه + خلاصه نکات قانون ضوابط واگذاری اراضی ملی و دولتی به همراه جزوه + خلاصه نکات به همراه نکات مهم و ... ...
دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم (11) دانلود طرح لایه باز اعلامیه ترحیم لطفا جهت دانلود فایل عملیات خرید را انجام دهید توجه داشته باشید بعد از اتمام خرید فایل در دو نسخه قابل دانلود می باشد 1- دانلود فایل از لینک 2 - دانلود فایل ازایمیل وارد شده توسط شما در صورت به ... ...
دانلود کتاب صوتی اندازگیری سنجش و ارزشیابی آموزشی دکتر سیف با فرمتmp3 کتاب اندازه گیری سنجش و ارزشیابی آموزشی از دکتر علی اکبر سیف یکی از کتاب هایی است که شما را با مفاهیم و اصطلاحات مهم حوزه های سنجش اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی آشنا می کند .دانشجویان و اساتید و ... ...
تمام اطلاعات و منابع مهم گنج یابی و دفینه یابی به زبان فارسی در این مجموعه موجود است. دانلود بزرگترین مجموعه آموزش کامل گنج یابی و نشانه های دفینه (پکیج دفینه و زیرخاکی مشک آبادی) مجموعه بزرگ و کم نظیر آموزش کامل گنج یابی در ایران، اولین کامل ترین پکیچ گنج یابی و نشانه ... ...
دانلود کتاب"صدای خود را آزاد کنید" نوشته : راجر لاو pdf+فایلهای صوتی تمرینی همراه کتاب با یادگیری تکنیکهای ساده راجر لاو هر کسی می تواند صاحب صدایی قوی برای صحبت کردن و صوتی زیبا برای خواندن شود. او با نظریه انقلابی و ارائه مفهوم صدای میانی،شما را به دنیای جدیدی از ... ...
دانلود pdf رایگان نمونه سوالات icdl با جواب، برای داوطلبانی که به دنبال آمادگی برای آزمون icdl هستند، بسیار مفید است. این فایلها حاوی بیش از 1500 سوال در موضوعات مختلفی از جمله کار با ویندوز، صفحهآرایی، اکسل، اکسس و… است که به صورت کاملاً رایگان در اختیار شما قرار میگیرد. ... ...
پکیج زبان اصلی متود صداسازی CVT: شامل کتاب 274صفحه ای به زبان انگلیسی + کتاب خانه صوتی (شامل 421 فایل صوتی برای مردان و 416 فایل صوتی برای زنان) + کتاب فارسی ترجمه شده (فقط دو فصل اول که پایه ای ترین مفاهیم این متود را تشکیل می دهند ترجمه شده است .)Complete Vocal ... ...
اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.
ایجاد وب سایت یا